Wie de Formule 1 goed volgt ziet gedurerende de race verschillende soorten vlaggen wapperen. Dit zijn speciale Formule 1 vlaggen die Vlaggenclub ook allemaal in het assortiment heeft. Maar wat betekenen eigenlijk al deze bijzondere vlaggen? Wij leggen het in dit artikel allemaal uit.
De groene vlag binnen de Formule 1 betekent dat er geracet kan worden. Je kunt hem bijvoorbeeld aan de start van de race al zien, na de opwarmronde. Bij het hervatten van de race, bijvoorbeeld na een botsing of andere gevaarlijke gebeurtenis, wordt ook de groene vlag F1 gewapperd.
Wanneer deze vlag getoond wordt tijdens de race, dan betekent dit "gevaar op de baan". Het kan bijvoorbeeld dat er brokstukken op of langs de baan liggen. Wanneer de gele vlag F1 wordt gewapperd, dan is inhalen zelfs verboden. Soms zien we ook een dubbele gele vlag. Coureurs zijn in dat geval verplicht om hun snelheid te verminderen. Zodra er geen gevaar meer is op of rond de baan, dan kunnen coureurs de groene vlag zien.
Als de kleur van de F1 vlag rood is, dan betekent dit dat er niet meer geracet kan worden. Ofwel: de race wordt tijdelijk stilgelegd. Dit kan gebeuren door heel slecht weer of door een (ernstig) ongeval op de baan waardoor de veiligheid niet meer te garanderen is. De rode vlag F1 moet per direct door alle coureurs opgevolgd worden.
De blauwe vlag F1 geeft aan dat een specifieke coureur op het punt staat om op een ronde achterstand gezet te wordern. Formule 1 coureurs die ver achterop rijden zijn verplicht om de naderende tegenstander voor te laten gaan. Als deze coureur dit tot driemaal aan toe negeert, dan kan er een straf volgen. Het is dus belangrijk om deze vlag niet te negeren.
Deze vlag heeft rode en gele horizontale strepen en geeft aan dat er hinderende stoffen op de baan liggen. Deze kunnen leiden tot (ernstige) gladheid. Denk bijvoorbeeld aan olie, water of grind. Leuk weetje: deze vlag is de enige vlag dat niet gezwaaid wordt door de marshals maar gewoon wordt getoond. Dit om verwarring met andere vlaggen te voorkomen. De rood-geel gestreepte vlag is puur een waarschuwingsvlag.
Deze vlag houdt in dat er een technische mankement is aan de auto van een specifieke coureur. De vlag wordt gewappeerd omdat dit mankement mogelijk voor gevaar voor de andere coureurs kan zorgen. De coureur waarvoor deze vlag getoond wordt dient zo snel mogelijk naar de pitstraat te gaan zodat er een reparatie gedaan kan worden. Deze vlag wordt ook wel gekscherend "meatball vlag" genoemd.
Wanneer een coureur deze zwart-witte Formule 1 vlag ziet dan houdt de raceleiding hem goed in de gaten, want er zijn tekenen van onsportief rijgedrag geconstateert. Het is dus feitelijk een waarschuwing voor de coureur in kwestie. Onsportief rijgedrag is bijvoorbeeld als je een andere coureur van de baan duwt, het negeren van aanwijzingen of als je regelmatig de track limits overschrijdt (te veel van de baan rijdt).
Dit is een vlag die geen één coureur ooit wil zien, want het betekent einde oefening. De zwarte vlag binnen de Formule 1 geeft aan dat de coureur in kwestie een dermate ernstige overtreding heeft begaan waardoor hij per direct de baan moet verlaten. Gelukkig zien we deze diskwalificatie vlag bijna niet meer in de praktijk. Maar in het verleden waren het grote namen die deze vlag hebben zien wapperen...
Deze vlag houdt in dat er een langzaam rijdende voertuig zich op de baan bevindt. Door de witte vlag F1 te wapperen, krijgen coureurs mee dat ze voorzichtig moeten zijn op langzaam rijdend verkeer. Dergelijke voertuigen kunnen zijn: een Formule 1 wagen dat is uitgevallen maar nog wel kan rijden, maar ook een takelauto of zelfs een ambulance. Bij deze vlag is het ook niet toegestaan om andere coureurs in te halen.
De bekende finish vlag is natuurlijk de vlag die je zien als je jouw laatste ronde hebt gereden. De race is voorbij. De bekende zwart-wit geblokte vlag wordt niet alleen in de Formule 1 gebruikt, maar ook bij andere racesports en vrijwel alle kartbanen. De finish vlag Formule 1 wordt altijd gewapperd aan het einde van de race.